Chronology Current Month Current Thread Current Date
[Year List] [Month List (current year)] [Date Index] [Thread Index] [Thread Prev] [Thread Next] [Date Prev] [Date Next]

Re: Van de Graaff

Hi Violeta,

Intr-o zi m-am gandit sa fac o foarte frumoasa cu generatorul
Van de Graff.

Folosind " furca " ( aceea cu maner dielectric si doua bilute la
capetele " coarnelor "),

am "conectat mai intai " carcasa metalica a unui electroscop la sfera mare.

Ca sa arat ca am electrizat carcasa ( si pentru a o izola bine de restul
obiectelor din laborator),

am asezat mai intai electroscopul respectiv pe discurile a dua electroscoape.

Astfel am realizat o piramida de trei electroscoape.

Dupa electrizarea carcasei electroscopului care era deasupra am constatat
devierea violenta a lamelelor electroscoapelor care care erau baza piramidei.

Carcasa electroscopului de deasupra era pe discurile lor si dovedeam astfel
ca ea este electrizata.

Am incercat apoi sa electrizez si discul electroscopului care avea carcasa
electrizata.

( evident asta se putea observa foarte bine pentru ca electroscoapele aflate
dedesupt aveau lamelele foarte puternic deviate )

Ai ghicit ca electroscopul cu carcasa metalica electrizata refuza sa se
in carce prin contactul cu aceeasi sfera mare a masinii Van der Graff.

Rezulta astfel experimental ca volumul din interiorul electroscopului cu
carcasa electrizata este practic echipotential si potentialul oricarui
punct de acolo este acelasi cu potentialul carcasei si al sferei mari.

Tot timpul pe sfera mare era un fel de matura a unei vrajitoare care arata
ca sfera mare a masinii electrostatice era electrizata.

Ca sa maresc gradul de spectaculozitate aratam ca pot electriza usor
discul electroscopului care avea carcasa electrizata.

Cum? Cred ca deja ai ghici. Atingeam un pic cu mana discul electroscopului
respectiv, avand grija sa nu daram " piramida de electroscoape ".

Foarte brusc violent lamela electroscopului cu carcasa electrizata dovedea
ca astfel reuseam incarcarea electroscopului.

Violeta, experienta este spectaculoasa. Sper ca ai trei electroscoape cu
disc si carcasa metalica.

Daca nu, incearca sa sprijini electroscoapele de un perete dielectric.

Daca n-ai " furca " poti folosi un cablu electric cu izolatie.
As fi bucuros sa aflu ca ti-a reusit si ca studentii tai au fost uimiti.

Poate am fost un pic impoliticos sau poate ca dorinta mea de a cauta
dovezi ale inteligentei spati timpului ca uimitorul roman Tristan Tzara te-a
suparat un pic.

Crede-ma cu adevarat iubesc fizica si intamplator si analiza si mai
ales ideile filozofice care emerg di fizica si matematica.

Toate bune, Tonio